Kundval Ängelholm

Kundval i hemtjänst Ängelholm har funnits sedan 2010 och vi har idag närmare 80 kunder inom Ängelholms kommun. Vårt kontor ligger längs med E6 och alldeles vid avfarten till centrala Ängelholm och i anslutning till företagets huvudkontor. Vi tar oss snabbt till de centrala delarna men även till Munka Ljungby, Vejbystrand, Hjärnarp och Strövelstorp.

Video

Våra tjänster

Vi utför samtliga biståndsbedömda insatser som inryms i kommunens insatskatalog, till exempel personlig omvårdnad, promenader, inköp och service såsom tvätt och städ.

Vi har möjlighet att leverera varma måltider veckans alla dagar från Midgårdens Värdshus. Beroende ditt biståndsbeslut lagar vi även enklare måltider i ditt hem.

Delegerade/instruerade hälso- och sjukvårdsinsatser.

Biståndsbedömd anhörigavlösning som innebär att du som närstående kan lämna din anhörig tryggt i hemmet med våra medarbetare för att uträtta ärenden och delta i aktiviteter.

Hushållsnära tjänster.

Samarbete med den kommunala hemsjukvården

Vi har ett nära samarbete med den kommunala hemsjukvården och på delegation utför vi hälso- och sjukvårdsinsatser veckans alla dagar. Det kan till exempel handla om ge dig mediciner och följa en instruktion om rehabträning.

Medarbetare och ledning har tvärprofessionella möten kontinuerligt med kommunsjuksköterskor, fysioterapeut och arbetsterapeut en gång varannan vecka med syfte att säkra helhetssituationen kring dina insatser.

Våra arbetssätt

Hos oss får du en utsedd kontaktman från dag ett som du enkelt kan nå på arbetstid. Kontaktmannen har ett extra ansvar för att dina beviljade insatser genomförs och förmedlar information från dig till kollegor och ledning. Skulle kemin inte funka kan du närsomhelst byta kontaktman genom att meddela ledningen.

Utifrån ditt biståndsbeslut upprättar vi tillsammans med dig en genomförandeplan inom 14 dagar som ligger till grund för de insatser du är berättigad till.

Vi har en trygg och säker nyckelhantering i det fall vi behöver nyckel till dig.

Vi har rutiner för social dokumentation och är noga med att dokumentera händelser som är av vikt för din vård och omsorg i kommunens verksamhetssystem Procapita.

Vi arbetar kontinuerligt med verksamhetens kvalitet och tar klagomål och synpunkter på största allvar som hanteras utifrån företagets ledningssystem. Vi vill ha en nöjd kund!

Vår organisation

Verksamheten leds verksamhetschefen som finns på plats kontorstid veckans helgfria vardagar. Verksamhetschefen har stöd av samordnare som planerar och organiserar dina dagliga insatser på kontorstid (7-15) veckans helgfria vardagar.

Vårt hemtjänstteam är uppdelat i vård- och omsorg och hemstäd. Vi har sammanlagt 19 medarbetare på schemarad och arbetar i team om 6-8 personer vilket borgar för att du alltid möter kända ansikten. Vi finns på plats veckans alla dagar mellan kl. 07-22. Vårt hemstädsteam beståendes av 4 medarbetare utför tvätt, städ och hushållsnära tjänster helgfria vardagar (kl. 08-17).

Det går alltid att nå medarbetare per telefon under arbetstid. Skickar du e-post får du alltid svar senast påföljande helgfria vardag.

Våra medarbetare

De flesta av våra medarbetare är utbildade undersköterskor (ca 75 %) och har arbetat i flera år med äldreomsorg. Du känner igen våra medarbetare på de blå arbetskläderna och att de bär synlig fotolegitimation.

Vi lever i ett mångkulturellt samhälle och många av våra anställda är tvåspråkiga. Samtliga medarbetare kan uttrycka sig väl i tal och skrift.