Kundval Varberg

Kundval i hemtjänst Varberg har funnits sedan mars 2007 och vi har idag närmare 100 kunder inom Varbergs tätort. Vårt kontor ligger på Bandholtzgatan, ett stenkast från hav och stadskärna. Vi finns nära dig.

Video

Våra tjänster

Vi utför samtliga biståndsbedömda insatser som inryms i kommunens insatskatalog, till exempel personlig omvårdnad, promenader, inköp, tvätt och städ. Vi erbjuder dig som är beviljad tvätt att få den tvättad i vårt eget tvätteri. Då ingår även strykning och mangling kostnadsfritt!

Vi har möjlighet att leverera varma måltider från restaurang Monark måndag – fredag. Beroende ditt biståndsbeslut lagar vi även enklare måltider i ditt hem.

Delegerade/instruerade hälso- och sjukvårdsinsatser.

Biståndsbedömd anhörigavlösning som innebär att du som närstående kan lämna din anhörig tryggt i hemmet med våra medarbetare för att uträtta ärenden och delta i aktiviteter.

Besök av det diplomerade besökshundsteamet Lisa och bordercollien Nanuk. Besökshund är precis vad det låter som. Vi kommer hem till dig som vill ha en kontakt med en hund. Detta sker i samband med insats. Målsättningen med besökshund är att ge glädje, tröst, trygghet och inbjuda till gemenskap. För mer information kontakta samordnare.

Hushållsnära tjänster.

Samarbete med den kommunala hemsjukvården

Vi har ett nära samarbete med den kommunala hemsjukvården och på delegation utför vi hälso- och sjukvårdsinsatser veckans alla dagar. Det kan till exempel handla om ge dig mediciner och följa en instruktion om rehabträning.

Medarbetare har möte med våra kommunsjuksköterskor kontinuerligt varje vecka för att säkra din delegerade hälso- och sjukvård.

Medarbetare och ledning har tvärprofessionella möten kontinuerligt med kommunsjuksköterskor, fysioterapeut och arbetsterapeut en gång per månad med syfte att säkra helhetssituationen kring dina insatser.

Våra arbetssätt

Hos oss får du en utsedd kontaktman från dag ett som du enkelt kan nå på arbetstid. Kontaktmannen har ett extra ansvar för att dina beviljade insatser genomförs och förmedlar information från dig till kollegor och ledning. Skulle kemin inte funka kan du närsomhelst byta kontaktman genom att meddela ledningen.

Utifrån ditt biståndsbeslut upprättar vi tillsammans med dig en genomförandeplan inom 14 dagar som ligger till grund för de insatser du är berättigad till.

Vi har en trygg och säker nyckelhantering i det fall vi behöver nyckel till dig.

Vi har rutiner för social dokumentation och är noga med att dokumentera händelser som är av vikt i Intraphone som är kommunens mobila dokumentations- och kvalitetssäkringssystem för att säkerställa beviljade insatser.

Vi arbetar kontinuerligt med verksamhetens kvalitet och tar klagomål och synpunkter på största allvar som hanteras utifrån företagets ledningssystem. Vi vill ha en nöjd kund!

Vår organisation

Verksamheten leds verksamhetschefen som finns på plats kontorstid veckans helgfria vardagar. Verksamhetschefen har stöd av samordnare som planerar och organiserar dina dagliga insatser på kontorstid (kl. 06.30-15.30) veckans helgfria vardagar.

Vårt hemtjänstteam är uppdelat i vård- och omsorg och service. Vi arbetar i tre mindre vård- och omsorgsteam beståendes av sammanlagt 24 medarbetare på schemarad som finns på plats veckans alla dagar mellan kl. 07-22. Serviceteamet beståendes av 3 medarbetare utför tvätt, städ och hushållsnära tjänster helgfria vardagar (kl. 08-17).

Det går alltid att nå våra medarbetare per telefon under arbetstid. Skickar du e-post får du alltid svar senast påföljande helgfria vardag.

Våra medarbetare

De flesta av våra medarbetare är utbildade undersköterskor (ca 80 %) och har arbetat i flera år med äldreomsorg, några har varit med sedan starten 2007. Du känner igen våra medarbetare på de blå arbetskläderna och att de bär synlig fotolegitimation.

Vi lever i ett mångkulturellt samhälle och många av våra anställda är tvåspråkiga. Samtliga medarbetare kan uttrycka sig väl i tal och skrift.